DOI: https://doi.org/10.32515/2414-3820.2023.53.32-38

Комплексна оцінка синтетичної моторної оливи

І.І. Бешляге, Л.Г. Малай, В.С. Попеску

Об авторах

І.І. Бешляге, доцент, кандидат технічних наук, Державний аграрний університет Молдови, м. Кишинів, Молдова, e-mail: besleaga1@gmail.com

Л.Г. Малай, доцент, кандидат технічних наук, Державний аграрний університет Молдови, м. Кишинів, Молдова, e-mail: m.leondanus@gmail.com

В.С. Попеску, доцент, кандидат технічних наук, Державний аграрний університет Молдови, м. Кишинів, Молдова, e-mail: v.popescu@mail.ru

Анотація

У роботі представлені дослідження фізико-хімічних та експлуатаційних характеристик синтетичних олив, що використовуються в автомобільних двигунах. Це може досягти двома способами: дослідженням основних фізико-хімічних показників нафти та визначенням якості масел за узагальненим комплексним показником (Ккг), який складається із суми показників діагностичного блоку визначального (Кі). Визначали такі показники: кінематичну в'язкість при 100°С, індекс в'язкості (IV); загальноосновний показник, мг КОН/1г олії, температура займання у відкритому тиглі, °С, абсолютна густина, г/см3 (при t° при 20 °С), динамічна в'язкість і сульфована зольність (%). Крім того, проведено порівняльні дослідження техніко-економічних показників нормативно-технічного обслуговування при заміні моторного масла. Використання синтетичних масел в двигунах автомобілів забезпечує легкий запуск двигуна в холодних умовах, економію палива, низьку витрату масла, заміну масла після 40 тис. км. Порівняльні дослідження техніко-економічних показників нормативно-технічного обслуговування та запропонованих форм контролю на основі узагальненого комплексного коефіцієнта показали, що реалізація запропонованих заходів забезпечує зниження витрати моторного масла на 12...20 % і вартість ремонтних робіт на 10...20%.

Ключові слова

кінематична в'язкість, індекс в'язкості, індекс лужності, температура спалаху, абсолютна густина

Повний текст:

PDF

References

1. Lacusta, I. et al. (2013). Materiale de exploatare pentru automobile. Ch: Centrul Ed. al UASM [in English].

2. Lyshko, G.P., Levshanov, G.G. et al. (1982). Ocenka neobhodimosti zameny motornogo masla pri jekspluatacii traktorov po kompleksno-obobshhennomu pokazatelju [Assessment of the need to replace engine oil when operating tractors using a comprehensive generalized indicator]. Mezhvuzovskij sbornik. Kishinev,

3. Frunze, O. (2005). Cercetări privind eficienţa economică şi ecologică a utilizării uleiurilor vegetale pentru alimentarea MAC. Braşov [in Romanian].

4. Molodan, A.O. (2019). Pidvyschennia enerhetychnoi efektyvnosti kolisnykh mashyn metodom vidkliuchennia tsylindriv v avtotraktornomu dvyhuni [Increasing the energy efficiency of wheeled vehicles by connecting cylinders in an automobile and tractor engine]. Visnyk mashynobuduvannia ta transportu  News of mechanical engineering and transport , № 2 (10), 48-53 [in Ukrainian].

5. Molodan, A.O. (2018). Vplyv na potuzhnist' dvyhuna kolisnoi mashyny mekhanichnykh vtrat pry vidkliuchenni tsylindriv [The effect of mechanical losses on the power of the wheeled machine engine when the cylinders are disconnected]. Visnyk Zhytomyrs'koho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Tekhnichni nauky  Newsletter of the Zhytomyr State Technological University. Technical Sciences, №2 (82), 105-110 [in Ukrainian].

6. Polians'kyj, O.S., Molodan, A.O. & Vlasenko, O.V. (2017). Pidvyschennia palyvnoi ekonomichnosti kolisnykh mashyn vidkliuchenniam chastyny tsylindriv dvyhuna [Enhancement of the fuel economy of wheeled vehicles to the connection of parts of the engine cylinders]. Tekhnichnyj servis ahropromyslovoho, lisovoho ta transportnoho kompleksiv  Technical service for agro-industrial, forestry and transport complexes, № 9, 57-61 [in Ukrainian].

7. Polyanskii, A., Molodan, A. & Potapov, N. (2020). Cause and investigative failure analysis in nominal engine operation and partial disabling of cylinders . Transport, ekologija – ustojchivo razvitie: XXVI nauchn.-tehn. konf. s mezhd. uchast. Varna: Tehnicheski universitet, (8-10 oktjabrja, 2020), 132-137 [in English].

8. Molodan, A.A. (2011). Ocenka tehnicheskogo sostojanija cilindro-porshnevoj gruppy dvigatelja s uchetom razdelenija potokov gazov, prohodjashhih v karter [Assessment of the technical condition of the engine cylinder-piston group, taking into account the separation of gas flows passing into the crankcase]. Candidate's thesis. Har'kov, HNADU [in Russian].

9. Hutarevych, Yu.F. Zerkalov, D.V. & Hovorun, A.H. (2006). Ekolohiia ta avtomobil'nyj transport [Ecology and road transport]. Kyiv : Aristej [in Ukrainian].

10. Dvyhuny vnutrishn'oho zghorannia porshnevi. Kharakterystyky. Chastyna 1. Standartni vykhidni umovy, oholosheni potuzhnist', vytraty palyva ta mastyla. Metody vyprobuvannia [Piston internal combustion engines. Characteristics. Part 1. Standard initial conditions, declared power, fuel and lubricant consumption. Test methods]. (2005). HOST YSO 3046-1-2002, IDT. Kyiv: Derzhspozhyvstandart Ukrainy [in Ukrainian].

11. Zakharchuk, V. I. (2015). Vykorystannia al'ternatyvnykh motornykh palyv u zasobakh tekhnolohichnoho transportu [Use of alternative motor fuels in means of technological transport]. Luts'k : Luts'kyj NTU [in Ukrainian].

12. Abramchuk, F.I., Hutarevych, Yu.F. & Dolhanov, K.Ye. (2007). Avtomobil'ni dvyhuny [Automobile engines]. Kyiv [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія

1. Lacusta, I., et all. Materiale de exploatare pentru automobile. Ch: Centrul Ed. al UASM, 2013. 327 p. ISBM 978-9975-64-018-3.

2. Оценка необходимости замены моторного масла при эксплуатации тракторов по комплексно-обобщенному показателю. / Г.П. Лышко и др. Межвузовский сборник. Кишинев, 1982.

3. Frunze O. Cercetări privind eficienţa economică şi ecologică a utilizării uleiurilor vegetale pentru alimentarea MAC. Braşov, 2005. 169 p.

4. Молодан А.О. Підвищення енергетичної ефективності колісних машин методом відключення циліндрів в автотракторному двигуні . Вісник машинобудування та транспорту. 2019. № 2 (10). С. 48-53.

5. Молодан А.О. Вплив на потужність двигуна колісної машини механічних втрат при відключенні циліндрів . Вісник Житомирського державного технологічного університету. Технічні науки . 2018. №2 (82). С. 105-110.

6. Полянський О.С., Молодан А.О., Власенко О.В. Підвищення паливної економічності колісних машин відключенням частини циліндрів двигуна . Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. 2017. № 9. С. 57-61.

7. Polyanskii A., Molodan A., Potapov N. Cause and investigative failure analysis in nominal engine operation and partial disabling of cylinders . Транспорт, екология – устойчиво развитие: сб. докл. XXVI научн.-техн. конф. с межд. участ. Варна: Технически университет, 2020, 8-10 октября. С. 132-137.

8. Молодан А.А. Оценка технического состояния цилиндро-поршневой группы двигателя с учетом разделения потоков газов, проходящих в картер: дис. … канд. техн. наук. Харьков, ХНАДУ, 2011. 184 с.

9. Гутаревич Ю. Ф. Екологія та автомобільний транспорт : навч. посіб. / Ю. Ф. Гутаревич и др. Київ : Арістей, 2006. 292 с.

10. Двигуни внутрішнього згорання поршневі. Характеристики. Ч.1. Стандартні вихідні умови, оголошені потужність, витрати палива та мастила. Методи випробування: ДСТУ ГОСТ ИСО 3046-1:2004 (ГОСТ ИСО 3046-1-2002, ІDT); [Введ. 01.07.05.] . Київ: Держспоживстандарт України, 2005. 23 с.

11. Захарчук В. І. Використання альтернативних моторних палив у засобах технологічного транспорту. Луцьк : Луцький НТУ, 2015. 233 с.

12. Абрамчук Ф.І., Гутаревич Ю.Ф., Долганов К.Є. Автомобільні двигуни. Київ. 2007. 474с.

Copyright (c) 2023 І.І. Бешляге, Л.Г. Малай, В.С. Попеску