DOI: https://doi.org/10.32515/2414-3820.2019.49.83-92

Підвищення точності вимірювання силових параметрів при діагностуванні гальмівних систем автомобілів

В.О. Дубовик, Ю.А. Невдаха, І.Ф. Василенко, Д.В. Богатирьов

Об авторах

В.О. Дубовик,доцент, кандидат технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м.Кропивницький, Україна

Ю.А. Невдаха, доцент, кандидат технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м.Кропивницький, Україна

І.Ф. Василенко, доцент, кандидат технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м.Кропивницький, Україна

Д.В. Богатирьов, доцент, кандидат технічних наук, Центральноукраїнський національний технічний університет, м.Кропивницький, Україна

Анотація

Сучасні стенди з біговими барабанами при контролі гальмівної системи автомобіля не завжди дають об'єктивну оцінку її технічного стану, з причини виникнення великих похибок вимірювання силових параметрів, що характеризують гальмівну ефективність і стійкість автомобіля при гальмуванні. Розробці динамічних моделей гальмівної системи автомобіля присвячена досить велика кількість досліджень. При цьому питання відносного розташування вісі автомобіля і стенду майже не розглядаються, а це приводе до зниження точності визначення гальмівних сил при діагностуванні. Цим пояснюється великі розбіжності значень гальмівних сил при випробуваннях в стендових і дорожніх умовах. В дослідженні проведено уточнення динамічної моделі, що дозволяє моделювати процес гальмування автомобіля з непаралельністю його діагностуємої вісі відносно вісі стенда, і визначати залежності точності вимірювання силових параметрів від величини кута їх взаємної непаралельності. Таке доповнення динамічної моделі суттєво уточнює розрахунки процесу гальмування автомобільного колеса на гальмівному стенді з біговими барабанами.

Ключові слова

гальмівна система, гальмівний стенд, діагностування, силові параметри, гальмівна сила, динамічна модель, колесо

Повний текст:

PDF

References

1. Ludchenko, O.A. (2004). Tekhnichne obsluhovuvannia i remont avtomobiliv: orhanizatsiia i upravlinnia: [Car maintenance and repair: organization and management]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

2. Ludchenko, O.A. (2007). Tekhnichna ekspluatatsiia i obsluhovuvannia avtomobiliv: Tekhnolohiia [Car Maintenance and Maintenance: Technology]. Kyiv, Vyshchashkola [in Ukraine].

3. Kartashevych, A.N. (2011). Dyahnostyrovanye avtomobylei [Cardiagnostics]. Praktykum. Mynsk: Novoeznanye; Moskow: YNFRA-M [in Russian].

4. Biletskyi, V.O. (2002). Problemy kontroliu pokaznykiv efektyvnosti halmuvannia DTZ ta metody yikhnoho vyrishennia. [Problems of controlling the performance of road accident braking performance and methods forsolving them] . Avtoshliakhovyk Ukrainy – Road car of Ukraine, №4, 13-16 [in Ukraine].

5. Henbom, B.B. (1974). Voprosy dynamyky tormozhenyia y teoryy rabochykh protsessov tormoznikh system avtomobylei. [Questions of braking dynamics and the theory working processes of brake systems of cars]. Lvov, Vyshchashkola [in Russian].

6. Hredeskul, A.B. (1963). Dynamyka tormozhenyia avtomobylia. [Car braking dynamics]: Doctor's thesis. Kharkov [in Russian].

7. Yllaryonov, V.A. & Pchelyn, Y.K. (1979). Prostranstvennaia matematycheskaia model dlia yssledovanyia aktyvnoi bezopasnosty avtomobylia. [Spatial mathematical model for the study of activevehiclesafety]. Sb. nauch. tr. «Yssledovanye tormozhenyia avtomobylia y raboty pnevmatycheskykh shyn». Omsk: SybADY [in Russian].

8. Smyrnov, H.A. (1990). Teoryia dvyzhenyia kolesnykh mashyn. [Theory of movement of wheel edvehicles]. Moskow: Mashynostroenye [in Russian].

9. Topalydy, V.A. (2003). O dostovernosty еkspluatatsyonnoh okontrolia tormoznykh svoistv ATS. [On the reliability of operational control the braking properties of ATS]. Avtomobylnaia promyshlennost – Automotive industry, №1, 2003 [in Russian].

10. Fedotov, A.Y. & Bykov, A.V. (2001). Еksperymentalnoe yssledovanye dynamycheskykh kharakterystyk protsessa tormozhenyia avtopoezda. [An experimental study of the dynamic characteristics of the braking process of the road train]. Mezhvuzovskyi sbornyk nauchn. trudov «Povyshenye kachestva y nadezhnosty transportnykh y tekhnolohycheskykh mashyn» . Khabarovsk: KhHTU [in Russian].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Лудченко О.А. Технічне обслуговування і ремонт автомобілів: організація і управління: підручник. Київ: Знання, 2004. 478 с.
  2. Лудченко О.А. Технічна експлуатація і обслуговування автомобілів: Технологія: підручник. Київ, Вища школа, 2007. 527 с.
  3. Карташевич А.Н. Диагностирование автомобилей. Практикум : учеб. пособие / под ред. А.Н. Карташевича. Минск: Новоезнание; Москва: ИНФРА-М, 2011. 208 с.
  4. Білецький В.О. Проблеми контролю показників ефективності гальмування ДТЗ та методи їхнього вирішення. Автошляховик України. 2002. №4. С. 13-16.
  5. Генбом Б.Б. Вопросы динамики торможения и теории рабочих процессов тормозных систем автомобилей. Львов, Вища школа, 1974. 234 с.
  6. Гредескул А.Б. Динамика торможения автомобиля : Дис. ... д-ра техн. наук. Харьков, 1963. 271с.
  7. Илларионов В.А., Пчелин И.К. Пространственная математическая модель для исследования активной безопасности автомобиля. Исследование торможения автомобиля и работы пневматических шин: сб. науч. тр.. Омск: СибАДИ, 1979. С. 25-41.
  8. Смирнов Г.А. Теориядвиженияколесных машин: учебник для вузов. Москва: Машиностроение. 1990, С. 197-203.
  9. Топалиди В.А. О достоверности эксплуатационного контроля тормозных свойств АТС. Автомобильная промышленность. 2003. №1. С.3.
  10. Федотов А.И., Быков А.В. Экспериментальное исследование динамических характеристик процесса торможения автопоезда. Межвузовский сборник научн. трудов «Повышение качества и надежности транспортных и технологических машин» . Хабаровск: ХГТУ, 2001. С. 72-78.
Copyright (c) 2019 В.О. Дубовик, Ю.А. Невдаха, І.Ф. Василенко, Д.В. Богатирьов